Tabu: Mi történt a hazai sci-fivel?

Ohayo Gosoimase minna-san! Itt a könyvantropológus, aki megint jól megmondja a magáét!

Mindig is érdekelt, hogy vajon mi történhetett, hogy ennyire megfogyatkozott a magyar sci-fi regények száma. Hiszen ez az egyik legjobb műfaj és szerintem még kereslet is lenne rá.
A. M. Aranth Oculus című regénye az, ami a közelmúltban megjelent és igazi sci-fi volt, ráadásul magyar is. Előtte-utána nem nagyon voltak ilyen megjelenések, talán On Sai könyveit tudnám még említeni, de ezeken kívül nem tudok más példát hozni, ami nagyon sajnálatos. De mi lehet az oka, hogy ennyire megfogyatkozott a sci-fi regények száma kis hazánkban?

scifi-animated-gif-1.gif_418x209

Határozottan az egyik kedvenc műfajom a science fiction, ezért hatalmas csalódás számomra, hogy egyre kevesebb ilyen megjelenés van. És az még hagyján, hogy a hazai, de a nemzetközi könyvpiacon is. Furcsa, mert az ilyen jellegű filmekre (lásd Star Wars) rettentő nagy az igény, és a legtöbben kedvelik is őket. Tudom én, hogy azért könyvben nehezebb megírni, mivel elég nehéz leírást adni mondjuk egy csatahajóról, de koránt sem lehetetlen.

scifi-animated-gif-2.gif_500x256

Az egyik vezető ok (szerintem), hogy eléggé “megerősödött” a YA kategória és sokan (szinte) csak ebben a műfajban olvasnak. Ez egy elég átfedő műfaj, ezen belül is lehetne sci-fiket írni, de mégsem teszik. Sokakat jobban érdekel a fantasy (amit egyébként én is imádok), a romantikus, mert véleményem szerint, ezeket könnyebben be lehet fogadni. Könnyebb őket elképzelni.

A másik ok (még mindig szerintem), hogy megjelentek a disztópikus művek. Én ezeket is kedvelem, de azért a science fictionnal nem érnek fel. Hiába tartalmaz nyomokban sci-fire utaló töredékeket, mégsem ugyanaz. Egy disztópiát sokkal egyszerűbb megírni. Egy egyszerű “egyenlettel” leírható, miről is szólnak: Jövőben játszódó katarzis + túlélő fiatalok = disztópia. A legtöbb sci-fi is a jövőben játszódik és van benne valamilyen szinten “katarzis”, még ha az csak egy adott szereplő szemszögéből az. Tehát a disztópiának valamilyen szinten sci-fi alapja van, DE nem olyan tudományos és inkább csak a fiatalabb korosztályt célozza meg (általában).

sci-fi-32.jpg

Nekem hiányoznak azok a jó velős sci-fik. Ahol agyba-főbe robbantak a hajók és lőtték egymást a különböző humánus és inhumánus fajok. Ez így elég sarkalatos, de nagyon lebutítva erről van szó. Oda vagyok az ilyen regényekért. A legtöbben van tudomány, lélektan, karakterfejlődés, csillagászat, akció, és még lehetne sorolni. Nagyon összetett művek ezek (persze itt is akadnak kivételek), nehéz egy ilyet megírni, nem is sok író vág neki, de ha egy jó író belekezd egy ilyenbe, akkor az egy isteni regény lesz. Ezért szeretném, ha újra fellendülne az irodalmi műveknek ez az ágazata, és újra nagy sikere lenne a scien fictionnak Magyarországon. Szóval, sci-fisták előre, és váltsuk meg a világot, hozzuk vissza a dicső sci-fi korszakot! 🙂

Én Fancsali voltam, és vagyok is, lájkoljatok facebookon,iratkozzatok fel a blogra és a többi közhely. Legyetek rosszak, vagy jók, ahogy akarjátok, de olvasni el ne felejtsetek!

Vélemény, hozzászólás?

