Tabu: Ilyen nehéz lenne a műfaji besorolás?!

Üdv néktek Földlakók esetlegesen marslakók! Itt a könyvantropológus manifesztációját hallhatjátok!

Nem olyan régen volt a Goodreads Choice Awards, ahol több témában szavazással eldöntötték, hogy melyik a legjobb regény az adott kategóriában. Tök jó. De van itt egy kicsike probléma. Az emberek nincsenek tisztában a műfajokkal. Pontosabban a fantasy műfajával (igen, már megint ezzel jövök).

A szavazás keretein belül volt egy olyan, hogy FANTASY kategória. Na, hát ide beválogattak egy olyan könyvet, ami olyan távol áll a fantasytól, mint a gyík a foteltől. Ez kérem Kiera Cass regénye, a The Crown. Én lenyelem, hogy Sarah J. Maas regénye nyert, az ACOMAF, még azt is, hogy egy Cassandra Clare regény lett a második (pedig ezeket se nevezném fantasynak), de az, hogy egy romantikus regény, amiben egy fantáziaelem sincsen, jó, ha úgy vesszük, akkor jelenleg nincs olyan ország, ahol a történet játszódhatna, de könyörgök ez nem fantasy!

Nem is értem, ekkora bődületes baromságot! Én még azt is elviselem, ha egy sci-fit összekevernek egy fantasyval. Legyen, tényleg nem olyan könnyű megkülönböztetni a kettőt. Én azt is értem, hogy vannak olyan regények, amiket nem is lehet egy műfajba besorolni, de a romantikus az romantikus, ne keverjük a fantasyval.
Oké, emberi hülyeség. Bár nem tudom felfogni, mert azért aki sokat olvas, az elég jól el tudja különíteni a témákat egymástól. Ezek szerint túl sokat várok el az emberektől.

tumblr_inline_nevx6dTGzi1t3gp40.gif_500x234

Azt hittétek ennyi lesz az egész?! Ohh, dehogy! Ezután szembejött velem egy facebook hirdetés, hogy megjelent J. L. Armentrout új regénye, az Obession. És tudjátok milyen besorolást kapott? Hát zafírpöttyöset! Mit is takar ez? Idézem: nőknek szóló fantasy és urban-fantasy. Erre megjelenik az Obession, ahol űrlények rohangálnak nőstény emberek után jajj de milyen szerelmesen és ha elkapják azokat a nőket… Azért egy kicsit sarkítottam a dolgokon, de lebutítva erről van szó. Eberek, attól még, hogy egy regényben vannak űrlények, az még nem fantasy! Esetleg misztikus, a legjobb esetben is. Az Obession az egy misztikus-erotikus regény, szó sincs róla, hogy ez fantasy lenne! Van benne fiktív elem, de az eléggé eltörpül a temérdek realizmus mellett.
És kérem, ezt egy kiadó csinálta! Olyan emberek, akik ebben dolgoznak, akiknek elviekben érteniük kéne ehhez, és képesnek kéne lenniük arra, hogy megkülönböztessék egymástól a műfajokat.

Borzasztóan felkaptam a vizet, mert egyrészt nagyon szeretem a fantasztikus műveket, másrészt ha valaki szeret olvasni/könyvekkel dolgozik, akkor az tudja már a műfaji meghatározásokat!

Egy kicsit segítenék ezeknek az embereknek, íme, a fantasy fogalma (legalábbis szerintem ennek kellene lennie) Olyan mű, amelynek legalább háromnegyede fiktív, nem e világban játszódik, különböző humán, esetlegesen inhumánus fajok szerepelnek benne, lehetőség szerint kalandregény, tehát legyen mozgalmas, csatákkal és véres küzdelmekkel tarkított, valamint ne legyen cukormázzal leöntve és vattacukorba forgatva. Az nem elég, ha gyünnek’ az ufók aztán jól megmondják a tutit, lerombolnak egy két várost, majd hazamennek.

75e92e481a8fd552684b8b7768624647.gif_500x228

Ti mit gondoltok? Én vagyok a hülye és egyáltalán nem ez a fantasy fogalma, vagy esetleg egy véleményen vagytok velem? Kommentben, vagy facebookon, de akár e-mailban is megírhatjátok a véleményeteket. Azt azért még mondanám, hogy ez teljes egészében szubjektív vélemény, tudom, hogy létezik urban fantasy is, el is ismerem, hogy abban a műfajban is születnek jó művek, de azért nekem böki a csőröm, mert az mégsem egészében fantasztikus mű.

Én Fancsali voltam, és vagyok is, lájkoljatok facebookon, iratkozzatok fel a blogra és a többi közhely. Legyetek rosszak, vagy jók, ahogy akarjátok, de olvasni el ne felejtsetek!

Vélemény, hozzászólás?

