Szabó Péter: Született december 24-én | Rejtelmes karácsonyok

Üdv-üdv! Megint én, azaz a könyvantropológus. Nem untok még?

kepkivagas_3.PNG

Na! Végre valami más! Valami új! Nem a megszokott karácsonyi hangulat, de tetszik. Kicsit abszurd, kicsit furcsa, de nekem bejött.

covers_416739

Fülszöveg:

Rejtély. Karácsony. Izgalom. Szeretet.
A Rejtelmes karácsonyok különleges történeteiben mindent megtalál,
aki kikapcsolódást keres az ünnepek forgatagában!
A kötetben hat mai magyar író ragadja magával olvasóit.
Először elutazunk Angliába, ahol Carol gyönyörű régi kastélyt örököl. Keresi a módját, hogyan tehetné a karácsonyt olyan széppé, mint ahogy ez a házhoz illik – és ahogy az ünnepeket a családja kétszáz éve megélte.
Továbblépünk az 1920-as évek New Yorkjába, ahol egy ironikus fiatalember, Frank Blizzard magándetektív keresi a válaszokat egy bonyolult gyilkossági ügyben.
Még mindig New Yorkban vagyunk, az ikertornyok leomlása után nem sokkal. Egy magyar lány, Léna nyomozását követhetjük végig egy különös örökbefogadás kapcsán. Léna meglepetésére saját családjának múltjából is váratlan történet bukkan fel.
A következő regény hazarepít minket Magyarországra. Szemtanúi lehetünk, ahogy Márk megmutatja kisgyerekeinek, hogy karácsonykor még egy széthullott család is megtalálja a boldogságot.
Alfa Spider, kórház, szende szűz egy könyvborítón? Egressy Luca, a hebrencs vidéki lány csupán társat keres – ehelyett váratlan és humoros kalandokba keveredik az utazási irodában így télvíz idején.
Az utolsó történetben megismerkedünk egy érzékeny lelkű fizikatanárral, Sári Ferenccel. A férfi különös esetbe botlik a gimnáziumban, és úgy dönt, felderíti, mi áll a háttérben.
Bűntények, szellemek, félreértések, titkok és ármányok –
és mindez karácsonykor, a család és a szeretet ünnepén.
Mert minden jó, ha a vége jó!

Határozottan érdekes volt. Nem dobtam tőle hasast, de élveztem az olvasást. Vannak benne jó ötletek, amelyek többsége jól meg is lett valósítva. Annak ellenére, hogy a maga a krimi szál nem túl érdekes, és azért elég egyszerű, valamint könnyen kitalálható, a szereplők érdekesek. Adott egy jó alapötlet, kiváló hangulattal, jó szereplőkkel, de nekem még sem lett a kedvencem (pedig lehetett volna). Az, hogy a fő szál, nem sikerült túl jól, sokat ront a kisregényen. Hiába a sok szuper momentum, ha azok nincsenek olyan alaposan kidolgozva és nem kapnak akkora figyelmet.
A főszereplő, Frank Blizzard egy nagyon szimpatikus figura. Szarkasztikus, ironikus és még sütnivalója is van. Tök jó meg minden, de, és itt jön a de! Egy ilyen jó főszereplő után, hát mégis, hogy lehet ennyire unalmas és idegesítő mellékkaraktereket megalkotni?! Egy, ismétlem, EGY! szerethető karakter van az egész sztoriban. Mert Frank ott van a toppon, na de a többiek… minő borzalom… nem is mondok többet róluk…

1920! Imádom! Ha USA akkor nálam ez a korszak a befutó. Nem tudom megunni. A pörgés, a féktelenség, a pénzügy fellendülése, alkoholtilalom… érdekesebbnél érdekesebb témákat lehetne boncolgatni, de nem! Csak szó van róluk! Talán ez idegesített a legjobban. A húszas évekkel annyi mindent lehetne kezdeni, egy ilyen lehetőséget nem is értem, hogy tudott kihagyni a szerző. Nagyon csalódott vagyok e miatt. Az elején úgy rákészültem, hogy na, akkor 1920, az egy jó korszak, biztos jó lesz a regény is, hatalmasat tévedtem. A mű egy erős közepes, de nem több. Megvan ennek a korszaknak a hangulata, az sikeresen átjött, sőt, sütött a könyvből eme időszak stílusa, de nekem ennél azért több kell. Egy jó stílus nem elég egy jó műhöz. Sajnálom, pedig jónak indult.
A krimi szálról nem tudok sokat mondani. Hiába az a központi elem, nem túl vérlázító. Olvastam már pár krimit, de ez a közelükbe sem ér. Nem arról van szó, hogy rossz, de többet vártam.

A legnagyobb erőssége a könyvnek az, hogy nem egy tipikus karácsonyi történet. Van benne dráma, gyilkosság, izgalom. Egy másik oldalát is bemutatja ennek a téli ünnepnek. Nem minden a rózsaszín cukormáz és a ragyogó fények. A karácsony nem mindenkinek szól a fáról és az ajándékokról. Ez az üzenet engem nagyon megragadott. Ez volt az, ami eléggé felhúzta nálam a kisregényt. Emiatt tudom azt mondani, hogy igen, megérte elolvasni.

Ha te is az a fajta vagy, akinek már a #&@đ tele van az ünnepi készülődéstől, hogy már november elején kint vannak az üzletekben a karácsonyi díszek és kicsit meg akarsz szabadulni a karácsonyi forgatagtól, de azért szeretnél egy kis ünnepi hangulatot csempészni a hétköznapjaidba, akkor ez a neked való könyv!

Én Fancsali voltam, és vagyok is, lájkoljatok facebookon, iratkozzatok fel a blogra és a többi közhely. Legyetek rosszak, vagy jók, ahogy akarjátok, de olvasni el ne felejtsetek!

Vélemény, hozzászólás?

