April Genevieve Tucholke: Wink, Poppy, Midnight | a hős, a hazug és a hitvány

Hellow! Itt a könyvantropológus, a boncasztalon pedig a Wink, Poppy, Midnight!

 Én egy olyan regényre számítottam, ami tele lesz mágiával és boszorkánysággal. Nagyon nem ezt kaptam, de azt hiszem, meg vagyok elégedve. Mert ugyan nem a mágia a cselekmények fő mozgatórugója, hanem valami egészen más, de azért részben (nagyon a háttérben) érezhetően ez is ott lapul.

covers_410690.jpg

Fülszöveg:

Minden történetbe kell egy hős.
És kell bele egy hitvány gonosztevő.
És hogy még mi? Megfejtésre várok titkok…

Wink egy vörös hajú, szeplős lány a szomszédból: senki sem ismeri egészen, a lénye csupa talány és rejtély. A szőke, ezüstszürke szemű Poppy a leggyönyörűbb és egyszersmind a legaljasabb és legkegyetlenebb lány a középiskolában: egy igazi manipulatív méhkirálynő. És itt van a harmadik, Midnight, egy édes, de bizonytalan fiú, aki nem tud választani kettejük közül. Wink. Poppy. Midnight. Két lány. Egy fiú. És egy rémisztő, veszélyes erdő, ahol egyre több borzalmas esemény követi egymást. Mi történt valójában? Van, aki tudja. És van, aki hazudik.

Író: April Genevieve Tucholke
Cím: Wink, Poppy, Midnight
Eredeti cím:
Wink, Poppy, Midnight
Kiadó:
Menő könyvek
Eredeti kiadó:
Dial
Kiadási év:
2016
Eredeti kiadási év:
2016
Oldalszám:
256 oldal

 

Értékelés: 5/4,5 – Azt kell, hogy mondjam: tetszett. Nem számítottam rá, hogy ennyire jó lesz. Azt gondoltam (a borító és a fülszöveg alapján), hogy ez egy tipikus tini kislányoknak íródó YA viccfantasy (magyarázat: olyan fantasy, melyet nem is mernék hasonlítani pl: A Gyűrűk urához), de legnagyobb meglepetésemre egyáltalán nem erről volt szó. A maga módján egész egyedi, ugyan volt pár olyan közhely, melyet alkalmazott, de még azokon is tudott egy kicsit csavarni. Különösen tetszett ez az “összevissza” stílus, amiben írt. A fejezetek nem feltétlenül követték egymást kronológiai sorrendben, de nem volt zavaró, követhető volt a történet. Egyedül a szerkesztésben találtam kisebb kivetnivalókat. Néha elhagytak egy-egy betűt, vagy épp nem úgy ragozódott az ige, ahogy annak kellett volna, de szerencsére ebből nem volt sok, könnyen át lehetett siklani felette, csak mivel én imádom a hibát keresni a dolgokban, egyértelmű, hogy megtaláltam.

Szereplők: 5/4,5 – Meglepő, de nekem Poppy lett az egyik kedvenc karakterem. Igaz, hogy eleinte taszított a személyisége, de valahogy mégis a bűvkörébe kerültem. Imádtam a gondolkodásmódját, hogy tudja magáról milyen. Az ő karakterétől féltem a legjobban, mert arra számítottam, hogy ő egy tipikus YA gimis “gonosz” lesz, de ebben a könyvben semmi nem az aminek látszik.
Winket először utáltam. Aztán őt is megkedveltem. Érdekes a karaktere és a személyisége is. Bírom a kiscsajt. Egyedül Midnight volt az, aki nem tudta annyira megszerettetni magát. Nem utáltam, inkább semleges volt. Kicsit pipogya, kicsit tehetetlen, de azért vág az esze, és van néhány jó pillanata, de többnyire semleges érzelmeket tápláltam iránta.

Borító: 5/5* – Nagyon örülök, hogy nem változtatták meg a borítót, és meghagyták az eredeti, angol kiadásét. Hangulatában igazán illik a történethez, és ez a tipográfia… lenyűgöző. Alapból is nagyon szeretem a fekete borítójú könyveket, de ez… valami bámulatos. Órákig el tudnám nézegetni.

Nagyon tetszik Tucholke kisasszony írásmódja. Addig-addig csűri-csavarja a szavakat, mígnem teljesen összezavarodik az ember. Általában ki tudom találni, hogy mi lesz egy regény vége, hát itt cserben hagyott eme képességem, mert meg voltam lőve és még csak tippem sem volt, hogyan végződik majd a történet. Mint már említettem, nagyon bejövős nekem ez az összevisszaság, ami igazából nem is az. Van néhány fejezet, amik kicsit egymásba nyúlnak, és akkor ott két szemszögből is olvashatjuk a történetet, de nagyobb részt a fejezetek között eltelik valamennyi idő.
Az írónő már a könyv elején rabul ejtett és megbabonázott. Nagyon rövid idő alatt olvastam el a könyvet, mivel kellőképp felcsigázott. Érdekes volt a cselekménye, bár voltak jelenetek, ahol kissé lankadt a figyelmem, de nagyrészt pörgősen robogott előre. Már az első fejezetek jól meg vannak írva, megadják az alaphangulatot az olvasáshoz. Nagyon erős kezdés, és sem a közepe, sem a vége nem lett rosszabb, vagy unalmasabb. Hozta a szintet.

Egyre kevesebb olyan YA regény van, ami tetszik. Ezért is olyan felemelő érzés, mikor egy ilyenbe botlok. Jó tudni, hogy azért nem csak tucatregények íródnak YA műfajban. Ez rá az élő példa.
Kiválóak a karakterei. Rétegeltek, emberiek, egyedik és van saját személyiségük. Midnightot tudnám kiemelni, mint főszereplőt, de a másik két lány, Poppy és Wink is jelentős szereppel bar. Midnight egy csendes, érzékeny fiú, akinek az anyja és imádott bátyja Franciaországba költözött, ezért ő az apjával elmegy a családi házból, és kiköltözik vidékre. Új és egyetlen szomszédai a Bellek, akik körül minden furcsa. Egy vele egyidős lány, Wink az, aki “megragadja” főhősünk fantáziáját. De nem ilyen egyszerűek a dolgok. Ott van Poppy, aki Midnight “barátnője”, és ő természetesen továbbra is igényt tart a fiúra. Lebutítva ennyi a történet. De vannak bizonyos tényezők, amik hatalmasat dobnak rajta. Első hallásra ez egy idióta szerelmi háromszöges ifjúsági regénynek tűnik, de koránt sem az. Sokkal mélyebb és tartalmilag jelentősebb mondanivalóval rendelkezik, mint az első látásra feltűnhet.

A karakterdrámájától oda meg vissza vagyok. Eleinte nagyon nem kedveltem a legtöbb szereplőt. Nehezen is kezdtem olvasni a könyvet, de aztán szépen lassan lehullott a lepel a titkokról (igaz, nem mindegyikről) és hirtelen megértettem mindet. És ebből következik az, hogy sokakat nagyon megszerettem. Poppy karaktere az elején nagyon unszimpatikus volt (jó, csak az első pár fejezetnél), de aztán elmélyült a személyisége, rájöttem a tetteinek az okára. Számomra az a személyiségjegy tette szimpatikussá, hogy elismeri, hogy kegyetlen és velejéig romlott. Ne de persze ez nem ilyen egyszerű. A legvégén Poppy lett az, akit a legjobban a csodálta. És csodáltam az írónőt is, amiért ennyire jó szereplőt alkotott meg. Minden elismerésem.
Wink volt a másik szereplő, akit az elején borzalmasan utáltam. Aztán persze belendült a cselekmény és ő is kedvencé nőtte ki magát. Wink olyan, mintha egy kisgyerek és egy sokat látott aggastyán lenne összegyúrva egy testben. Az egyik pillanatban még gyermeteg, a másikban meg egy hosszú monológot mond valami fontos dologról. Zseniális.
Midnightot nem részletezném különösebben, mert hiába az ő fejezetei a leghosszabbak, és hiába ő indítja el az eseménysorozatot, egyszerűen nem tudtam megkedvelni. Semmilyen a karaktere. Kicsit sablonos, kicsit unalmas, kicsit tápilápi.

A történet a sorok között bontakozik ki. Egy gonosz és egy jó lány, valamint a köztük álló fiú szerelméből bontakozik ki. A regénynek sajátos hangulata van és sajátos a mondanivalója is. A félelem legtöbbször a magunk gerjesztette pánikból táplálkozik. Nem minden fekete és fehér. Nem minden az, aminek látszik. A regénynek mágikus hangulata van, de egyáltalán nincs benne varázslás, sem természetfeletti lények, ezzel a mágikus stílussal is a lehető legrealisztikusabb könyv. Lehetséges, hogy van valami a háttérben, ami nem egészen e világi, de ezt nem fejtegeti az írónő. Ez csak van. Nem is ezen van a hangsúly. Érdekes módon nem öl meg a kíváncsiság, hogy megtudjam van e mágia vagy sem. Mivel nem szólt bele a történetbe, és nem az irányította, olyan, mintha ott sem lett volna.
Ez egy csodálatos mű, melyben jelen van a megbocsátás, a szeretet, az elfogadás, a szenvedés és a felélem. Fiataloknak íródott, de van mondanivalója. Képes szólni valamiről. Nem “nézi hülyének” az olvasóit, mert felnőtt tartalommal is rendelkezik. Tele van olyan karakterekkel, akikkel akár az utcán is összefuthat az ember. Mert valljuk be, köztünk is járnak hősök, hazugok és hitványok is, valamint ezek keverékei. Szerintem a regényben senki nem volt hős, és senki nem volt hazug, ahogy hitvány sem, de mindenki volt egy kicsi ezekből.

Egy erősen hangulatregényről van szó. Ha egy ragyogó nyári napon veszed a kezedbe nem lesz ugyanaz, mintha egy borongós, esős ősszel olvasnád el. Ez az, ami nagyon megfogott a regényben. Annyira elkapott a hangulata, pont jókor olvastam.

Aki szereti a kicsit krimis beütésű könyveket, érdekli a pszichológia és nem ítéli el azonnal a szereplőket, aki szeretne egy jó ifjúsági könyvet olvasni, de azért tartalomra is vágyik, aki szereti, ha egy könyvnek van misztikus beütése, de nem igényli, hogy ez kis is legyen mondva, aki szeretne valami újat, valami mást olvasni, aki szeretne thrillert olvasni, de nem a legdurvábbal akar kezdeni, azoknak ajánlom ezt a regényt. Nekem tetszett. Mindenképp érdemes elolvasni és adni neki egy esélyt.

A könyvért köszönet a Menő Könyvek kiadónak!

A Halloween mindig is szíve csücske lesz a Prológus bloggereinek, ugyanis, akik már régebb óta követik munkásságunkat, még emlékezhetnek, hogy tavaly ilyenkor ez volt az első közös projektünk, ami megrendezésre került. Természetesen idén is megünnepeljük október 31-ét, sőt, nem csak egy napot, de egy teljes hetet szentelünk neki! Mától (okt. 24.) Halloween napjáig olvashattok értékeléseket és cikkeket April Genevieve Tucholke: Wink, Poppy, Midnight című regényéhez kapcsolódóan, továbbá Halloweeni könyvajánlókat és egyéb bejegyzéseket is. Hogy fokozzuk az élvezeteket, nyereményjátékra is invitálunk benneteket, melynek során a fent említett thrillerből nyerhettek meg egy példányt, a Menő Könyvek Kiadó felajánlásából. A játékról további információkat Facebook oldalunkon találtok.

Én Fancsali voltam, és vagyok is, lájkoljatok facebookon, iratkozzatok fel a blogra és a többi közhely. Legyetek rosszak, vagy jók, ahogy akarjátok, de olvasni el ne felejtsetek!

Vélemény, hozzászólás?

